Äh glöm det.

Publicerat: november 15, 2017 i Aktuellt

Mjölk, krossade tomater, rågmjöl och ost. Mjölk, krossade tomater, rågmjöl och ost. Aha! Det blir MORK om jag kastar om det lite. MORK. MORK. MORK.

Så här såg det ut i min hjärna inför ett snabbt Coop-besök igår. Hjärnan representerar 2-3% av kroppsmassan men bränner 25% av energin enligt Yuval Noah Harari i boken ”Sapiens”. Hur mycket av den energin går inte åt till att för­söka komma ihåg saker? Och stressen över att vi kanske glömmer bort.

Minnesfunktionen sitter på flera olika ställen i hjärnan och drar energi. Det är inte konstigt att det tär för inte är det bara fyra livsmedel som snurrar i mitt huvud. Nä, det är att ta med Caspars gympadojor från skolan, att tacka för festen förra helgen, att lägga ner visitkort inför mässan imorgon, att laga den där jäm­rans kökskranen som droppat ett halvår, att tvätta vitt och inte minst jobb, jobb, jobb.

Varje gång jag behöver komma ihåg något dras det ut en låda i hjärnan. Den är utdragen under hela tiden minnet förväntas vara är aktiverat. Och forskningen har visat att vi inte klarar att ha mer än fyra minneslådor öppna samtidigt utan att bli stressade.

Hur många lådor är öppna i din vardag?

Det kostar oss alltså ofantliga mängder energi att svepa med strålkastaren fram och åter över allt det vi tycker oss behöva hålla i huvudet. Men kostnaden är inte bara förlorad energi… Låt säga att du inte behöver komma ihåg någonting. Inte någonting. Lite som det vi kanske längtar efter under en se­mester: att ta dagen som den kommer och gå ner i ett vegetativt tillstånd. Hur känns det? Det blir månne en känsla av avslapp­ning för den annars överarbetande hjärnan. Vi betalar alltså för minnet inte bara med energi utan också med det vi ger upp: en avslappnad känsla.

Här kommer nu tre tips för att lätta på minnesoket och frigöra energi till annat eller nå avslappning.

1. Var listig
När en aktionpunkt kommer, skriv över ansvaret på en gång från huvudet till en lista. Anteckningsappen, Outlook, gammal hederlig filofax eller vad som nu funkar för dig; använd endast en plats för listorna så vet du var du ska leta sedan. Annars måste du komma ihåg det med.

2. Ge minnesbilderna rättvis betydelse
Testa att fråga dig när du upptäcker hur tankarna loopar kring något att minnas: vad är det värsta som kan hända om du glömmer? Ibland går det åt lika mycket energi att minnas trivialiteter som riktigt viktiga saker. Jag glömmer fler saker nu än förr, men har istället vunnit mer avslappning.

3. Känn tillit
Måste vi komma ihåg? Eller kan vi lita på att det blir som det ska ändå? Kanske blir det till och med bättre om vi släpper taget lite och inte håller koll på alla detaljer.

Och till sist………………………………….vad var det nu jag skulle säga?

Kommentarer inaktiverade.