Fyra sätt att släcka oro

Publicerat: december 29, 2017 i Aktuellt

Jag tittar ner på ett sommargrönt Sverige från tio kilometers höjd. Landet är pinsamt felklätt för säsongen men isarna ligger åtminstone. Jag är på ett plan till Spanien för att meditera en vecka. En oro finns med mig här ovan de loja slöjmolnen: jag har ingen bekräftelse från meditationscentret och vet alltså inte om de kommer ta emot mig. Medveten om det väljer jag ändå att åka.

Det är intressant med oron. Den uppför sig ungefär som en fantomsmärta. Vanlig smärta har funktionen att skicka ett meddelande till oss om ett kroppsligt problem. Fantomsmärtan är påhittad av nervsystemet och fyller ingen funktion. Detsamma med mycket av vår oro. Om jag står där med sluttande axlar vid grinden och inte får tillträde till meditationscentret finns det skäl till oro eftersom jag måste ha ett annat alternativ. Men välkomnas jag med öppna armar upplöses oron. Nu tänker jag att jag inte har någon nytta av fantom-oron här på planet. Den står i vägen för glädjen av att vara i luften, att vara på väg. Den förvandlar ett äventyr till en ångestframkallande tankeövning: tänk om…? Bara inte….!

Om du gör det du ska och gör det så gott du kan, har du tagit ansvar. Att också oroa sig ingår inte i ansvaret. Släpp därför taget om oron och acceptera viss ovisshet. Oavsett om det handlar om en osäker meditationscenterbokning, att inte ha planer för nyårsafton, huruvida man ska hinna till mosters mellandagsmiddag eller ifall butiken kommer byta julklappen vi saknar kvitto till.

Några checkfrågor att använda när oron sätter klorna i dig:
Är det verkligen nu jag behöver oroa mig?
-Vad är det värsta som kan hända?
-Hur ofta har jag fallit genom tidigare i motsvarande situation?
-Kan jag egentligen påverka något mer?

Ha nu en riktigt bra nyårsafton. Och vet du inte exakt vad som väntar 2018, njut av ovissheten.
Det är ditt äventyr.

Kommentarer inaktiverade.