Fem tips för att skärpa fokus

Publicerat: april 30, 2018 i Aktuellt

Seriöst, nu har jag tröttnat på distraktioner som lurar bort fokuseringen. Häromdagen räknade jag antalet gånger jag stördes en vanlig timme på jobbet. 18 gånger. Och då var det sådant som jag själv styr över, inte till exempel kollegor. Jag har fått nog. Få gärna nog ihop med mig. Välkommen till den mest konkreta bloggposten någonsin. 

Det är fantastiskt bra att meditera om man vill öka sin förmåga att stå emot distraktioner och bibehålla fokus, det finns det forskningsbevis för. Men vi kan ju också vidta några ytterst konkreta åtgärder för att underlätta till att börja med. Här är fem heta tips för att bli mer zen när du har en viktig uppgift som ska genomföras.

Börja monotaska. Bara lägg ner multitasking. Varje undersökning som kommer fram nu säger att det är sjukt ineffektivt. Hjärnan har inte förmågan att hoppa mellan arbetsuppgifter utan helt onödig ställtid däremellan vilket stjäl energi.
Och man blir dum i huvudet. Forskare på University of London genomförde en stor studie och kom fram till att multitasking orsakar större negativ påverkan på IQ än att röka marijuana eller förlora en natts sömn.

Gör mobilen tyst och vibrationsfri. Vi tittar i snitt på mobilskärmen 150 gånger per dag. Enligt hjärnforskaren Katarina Gospic tar det uppemot 25 minuter att återfå fokuset efteråt. Gör den kalkylen.

Stäng av mail-aviseringarna på datorn. Du sitter där och gör en arbetsuppgift och det plingar till för att du ska uppmärksamma ett nytt e-mail. Bam, 25 minuter innan fokus infinner sig igen. Har du outlook-aviseringar men inte är säker på hur man tar bort dem? Här är instruktionen:
Arkiv -> Alternativ -> E-post -> gå till ”Mottagna meddelanden” och klicka ur ”Visa en skrivbordsavisering”. (Sa jag förresten att det här var den mest konkreta bloggposten någonsin?)

Lura oskärpan med lurar. Att använda hörlurar är ett etablerat sätt att finna fokus, jag vet, men jag adderar ett förslag på vad du borde lyssna på. För när hörselsinnet måste bearbeta sammansatt musik förstörs en del av fördelen med att stänga ute kollegor, barn eller andra cafébesökares tjatter. Mitt förslag är att undvika dödmetall och techno och istället lyssna på lugn, icke trumbaserad musik, t ex ambientmusik, piano eller bara naturljud.

Vila var 90:e minut. Det finns olika undersökningar som säger hur länge vi klarar att hålla fokus. Det har sannolikt att göra med hur vi är beskaffade men också vilken typ av arbetsuppgift vi har. En vanligt förekommande tidsrymd är 90 minuter. Vilken tid du än väljer: ställ alarmet och kör igång. Pausa sedan minst 5 minuter för att låta hjärnan vila. Det är lika nödvändig del av fokuseringen som själva arbetet.

Nä, nu börjar jag känna mig riktigt mosig. Dags att vila. Hej på er.

/Christopher

Kommentarer inaktiverade.