Att dräpa en reptilhjärna

Publicerat: december 3, 2018 i Aktuellt

Jag tar en snus. Kaffekoppen står bredvid med svart gift som luktar gott. Chokladbollen från igår har kroppen smält nu och jag tänker på de chips med mild löksmak som väntar därhemma. Den här november har visat sig från sin intensivaste sida. Jag har en tendens att gå över till sämre vanor när det är en stressig period. 

För sex år sedan byttes min inställning till alla typer av intag. Jag hade mediterat mycket och jag skrev min bok vilket hade en terapeutisk effekt. Det ledde till att jag var i god kontakt med mig själv och min kropp.

En morgon upptäckte jag att det där kaffet som alltid tidigare startat dagen inte var någonting min kropp önskade. Det var alldeles för tufft för en nattfastad mage att ta emot. Jag lät bli kaffet och drack te istället. På lunchen fick fisken ta hamburgarens ställe därför att magen var tydlig med sin önskan. Och efter den första tallriken middag lät jag bli portion två. Och så fortsatte det vilket ledde till flera kostmässiga förändringar.

Det som hade hänt var att min kropp börjat kommunicera med mig och berätta vad den behövde för att må bra. Och eftersom jag var i kontakt så lyssnade jag och följde råden. Ingen diet eller doktrin, bara en rimlig dialog. Dialogen mellan mig och kroppen fungerar fortfarande, tycker jag. Förutom i perioder som den här november. Då överröstar larmet från jobbet orden från det inre.

Även om vi ska kunna ge oss lite slack och unna oss saker när det är tufft är det här beteendet irrationellt eftersom vi behöver all kraft och energi vi kan få. Vilket betyder inte minst vitaminrik och nyttig mat. Men systemet är i påslag och inte tillräckligt intelligent för att förstå det. Reptilhjärnan styr och dirigerar oss i fel riktning. Så nu blickar jag ut över mitt skrivbord och ser en kaffekopp, som inte den första idag, och en svartvit snusdosa. Varför? Av tre skäl:
Det är gott. Jo, det gäller månne för den första koppen och den första snusen men helt ärligt försvinner smakfördelen i takt med intagen.
Belöning. Jag genomför en uppgift och jag får en present. En påse under läppen, tack så mycket.
Distraktion. Jag växlar från någonting tråkigt eller jobbigt och går till kaffemaskinen.

Det här inte är vad jag behöver utan vad jag tror att jag vill ha. 

För att dräpa reptilen i hjärnan och låta det sunda (förnuftet) segra har jag vissa tekniker. Här är några stycken:
-Identifiera vilket behov som tillfredsställs. Är det belöning kan jag ge mig kopp te eller choklad istället för kaffe. Är det distraktion kanske jag pratar med en kollega eller tar fem minuter i frisk luft.
-Låta alternativet vara nära. Till exempel ha en fruktskål på bordet och en tillbringare med vatten.
-Hitta en bundsförvant. Gärna någon som är i samma tillstånd. Sedan kan vi coacha varandra till att välja rätt.

Hur ser dina intag ut när det är mycket att göra? Skiljer det sig åt från när det är lugnt?

Simma lugnt och go bananas.
/Christopher

Kommentarer inaktiverade.